قلب تاریخی استانبول؛ جاده استقلال

قلب شهر همان نقطه ای است که زندگی جریان دارد. بدون شک قلب شهر استانبول، خیابان استقلال است. این خیابان با اعلام جمهوریت، خیابان استقلال نام گرفت و دوران طلایی خود را در این دوران تجربه کرد. ویژگی دیگری که بر اهمیت خیابان استقلال می افزاید این است که بیانگر حقایقی در مورد تحول جامعه ترکیه از اواخر دوران عثمانی تا اواخر قرن بیست و یکم است. این خیابان که در میانه تاریخ هزاران ساله ترکیه قرار دارد، میزبان مردم با ده ها ملیت بوده و صدها سال است که حافظ بخشی از فرهنگ این ملت ها بوده است.

همه روزه بیش از 3 میلیون نفر از خیابان 1/4 کیلومتری استقلال دیدن می کنند که قلب استانبول جدید و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول است. خیابان استقلال که به آن استقلال جاده سی گفته می شود شامل ده ها برند محلی و جهانی، مصنوعات تاریخی، رستوران ها و مکان هایی با طعم فراموش نشدنی غذاهای خیابانی و فضاهای دیدنی بسیاری است.

خیابان استقلال از میدان تکسیم آغاز شده و در انتها به برج گالاتا ختم می شود.

در ادامه هرآنچه که باید قبل از رفتن به خیابان استقلال بدانید و بهترین مکان های دیدنی در خیابان استقلال استانبول معرفی شده است.


1) بازدید از میدان تکسیم:

یکی از نقاطی که باعث می شود تا یک تجربه فراموش نشدنی از شهر استانبول داشته باشید همین میدان تکسیم است که نقطه شروع خیابان استقلال می باشد. این میدان تکسیم و یا به زبان برخی میدان تقسیم بهترین مکان برای حرکت در مسیر خیابان استقلال است.

از سال 1928 بنای یادبود جمهوری ترکیه در وسط میدان تکسیم قرار گرفته و آنجا را به مکانی برای برگزاری مراسم در تعطیلات خاص تبدیل کرده است.

چرخ دستی های فروش غذا و غرفه های فروش صنایع دستی در اطرافش حال و هوای منحصر به فردی به میدان تکسیم داده است.



2) خرید از برندها و پاساژگردی:

بهترین بخش سفر به ترکیه برای اغلب توریست ها خرید از برندهای لوکس و باکیفیت ترکیه است.

استانبول یکی از پیشروترین مراکز مد در جهان به حساب می آید و وقتی از مد و تجملات صحبت می شود، استانبول یکی از معدود کلان شهرهایی است که به ذهن می رسد. خیابان استقلال می تواند یک گزینه جذاب برای تمام توریستانی باشد که عاشق خرید هستند.

در طی مسیر خیابان استقلال بسیاری از برندهای محبوب در صنعت پوشاک همچون زارا، اچ ا

ند ام، منگو، کوتون، ال سی وایکیکی و پوشاک ورزشی برند آدیداس، نایکی، گپ و ... حتی فروشگاه سفورا که بزرگترین و محبوب ترین فروشگاه آرایشی وبهداشتی است در این خیابان شعبه بزرگ و کاملی دارند.

علاوه بر این در طی مسیر خیابان استقلال از چندین پاساژ از جمله استقلال مال (Istiklal AVM)، پاساژ اطلس (Atlas Pasaji)، پاساژ چیچک (Cicek Pasaji) و ... عبور می کنید. چیچک پاساژی (پاساژ گل) یک شاهکار معماری نفیس است و علاوه بر گشتن و خرید کردن میتوانید از خوردن غذا و یا نوشیدنی در زیر سقف گنبدی آن لذت ببرید.




3) رستوران گردی و غذاهای خیابانی:

کافه ها، رستوران ها، باقلوا فروشی ها و کلوپ های شبانه

در همان ابتدای خیابان استقلال برگر فروشی های معروفی حضور دارند که همبرگرهای خیس خود را به فروش میرسانند و همچنین یک شعبه از رستوران زنجیره ای برگرکینگ (Burger King) هم در ابتدای خیابان قرار دارد.

بعد از کمی قدم زدن سیمیت سرا (Simit Sarayi) که یک کافه نان زنجیره ای معروف شهر استانبول را مشاهده می کنید. نان های متنوع و خوش طعمی که پخت روز هستند و امتحان کردن آن برای هر فردی تجربه خوبی خواهد شد.

و اما معروف ترین باقلوا استانبول، قنادی حافظ مصطفی که پیشینه ای تاریخی دارد نیز در خیابان استقلال شعبه دارد. میتوانید انواع مختلفی از باقلوا و دسرهای ترکی را با قهوه یا چای نوش جان کنید و از منظره زیبا و پر هیاهوی خیابان استقلال لذت ببرید.

در ادامه در تمام طول مسیر چرخ دستی های فروش بلال آب پز، بلوط و سیمیت را مشاهده می کنید و همچنین در هر دو سکت خیابان استقلال کاقه و رستوران های متعددی حضور دارد که می توانید بهترین طعم ها را در آنجا تست کنید.

برای خواندن اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.



4) بازدید از کلیساها و مساجد:

برای بسیاری از مردم، مسجد نماد زنده به اصطلاح نجیب گرایی است.

مسجد تکسیم در میدان تکسیم یک یاز نمادهای جدید شهر استانبول است که از ابتدای خیابان استقلال به چشم می خورد و معماری زیبای آن جلوه ای ویژه به خصوص در تاریکی شب دارد.

در میانه راه برج ناقوص کلیسای ارتودوکس یونانی هاگیا تریادا (Hagia Triada Greek Orthodox Church) نمایان خواهد شد. این کلیسا از آن جهت حائز اهمیت است که بعد از سقوط قسطنطنیه اولین کلیسای مجاز به ساخت بوده است و اینک به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیسای سنت آنتوان پادوآ (St. Antuan of Padua Church) بزرگ ترین کلیسای کاتولیک فعال در شهر استانبول است که یکی دیگر از جاذبه های خیابان استقلال به شمار می رود. این کلیسا بارها تخریب شده و دوباره در همان مکان دقیقا بازسازی شده و امروزه محل برگزاری برخی مراسم خاص در تعطیلات آخر هفته است.



5) بازدید از گالری های هنری و موزه گردی:

به جرآت می توان گفت که خیابان استقلال یک موزه است که در هر گوشه آن چیزی به نمایش گذاشته شده است. حضور حجم زیادی از جمعیت با پوشش و ظاهر متفاوت که هر کس به کاری مشغول است خود یکی از زیبایی های این موزه است چراکه در هر بخشی از مسیر موسیقی زنده نواخته می شود و برخی در حال رقصیدن و یا آواز خواندن هستند. و معماری متنوع ساختمان های دو طرف خیابان اثری هنری است که نمایانگر گذشته تاریخی استانبول است.

در طی مسیر خیابان استقلال، موزه پرا (Pera Museum) قرار گرفته که یکی از ثروتمندترین موزه های هنری شهر استانبول است. بازدید از نمایشگاه های منظم پرا می تواند با لمس شرق شناسانه محیط تجربه ای به یادماندنی را برای شما رقم بزند.

توصیه می کنیم از موزه لژ گالاتا مولوی (Galata Mevlevi Lodge Museum) نیز دیدن کنید. این موزه یکی از مهم ترین سازه های عثمانی است که به عنوان کلبه مولوی کولکاپ نیز شناخته می شود. جایی که با تاریخ، سنت و موسیقی گسترده فرهنگ مولوی روبرو خواهید شد که شما را به عقب می برد.




6) عکاسی با برج گالاتا:

انتهای خیابان استقلال به برجی زیبا به نام گالاتا (Galata Tower) ختم می شود. برج گالاتا یکی از مشهورترین و قدیمی ترین نمادها و سمبل شهر استانبول است. ارتفاع بلند و معماری مخروطی شکل آن امکان دسترسی به مناظر زیبای شهر را برای بازدیدکنندگان فرآهم کرده است.

دبیرستان معروف گالاتا قدیمی ترین مدرسه متوسطه در کشور ترکیه است و تاریخچه ای طولانی دارد.

چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب نمای برج گالاتا به حدی زیباست که تبدیل به لوکیشنی خاص برای عکاسی شده و توانسته داستان زیبایی خیابان استقلال را به بهترین نحو به اتمام برساند.




7) سفر با تراموای قرمز:

شناخته شده ترین جنبه خیابان استقلال تراموای قرمز رنگ آن است. در سال 1989 تراموای برقی قرمز رنگ و نوستالژیک با هدف جا به جایی مسافران در طول مسیر خیابان استقلال به عنوان یک خط نمادین تعیین شد.

هیچ سفری بدون سوار شدن به یکی از این وسایل نقلیه که چندین دهه است خریداران و گردشگران را در خیابان های شلوغ بالا و پایین می برد کامل نمی شود. این یکی از نمونه‌های متعدد گذشته در استانبول است که به طور یکپارچه در فرهنگ مدرن منحصر به فرد شهر کار می‌کند.

این ترامواهای قرمز یاقوتی زیبا یکی از سوژه های عکاسی در خیابان استقلال محسوب می شود.


اینها برخی از جاذبه هایی بود که ممکن است در خیابان استقلال و گذراندن وقت امکان تجربه آن را داشته باشید، خیابانی که هیچوقت تکراری نشده و هربار تجربه ای جدید برایتان رقم می زند.



ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران